Szolgáltató adatai:
Webshop üzemeltető: dr. Kalányos Zsolt
Székhely: 1086. Bp. Lujza u. 1/b.
Nyitva tartás: K-P 13-17
E-mail: kalanyos.zsolt77@gmail.com
Telefon: 06706280425
Adószám: 67208834821123115
Területileg illetékes szakmai kamara:Pest Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
Nyilvántartásba vevő hatóság: Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős
Helyettes Államtitkár Okmányfelügyeleti Főosztálya
A vásárlás menete:
A webshopban kizárólag magyar nyelven lehet vásárolni.
Vásárló a Webshop-ban a „TERMÉKEK” menüpont alatt böngészhet a termékek között. A
kategória majd a termék nevére kattintva eljut a megrendelni kívánt termék adatlapjára, ahol
annak részletes jellemzőiről, áráról, valamint rendelkezésre állásáról lehet tájékozódni. Itt
kiválaszthatja a kívánt kiszerelést a „Méret” címszó alatti legördülő listából és a mennyiséget a
„Mennyiség” címszó alatt. Itt + és – jellel tudja növelni vagy csökkenteni a termék mennyiségét.
Az utánrendelhető termékeknél (pl. kerámia bútorgombok) a mennyiség csak a raktárkészletnek
megfelelő darabszámig növelhető, ha ennél többet szeretne rendelni, vegye fel a kapcsolatot a
Webshoppal. Az egyedi termékeknél (pl. bútorok) is csak addig a darabszámig növelhető a
mennyiség, ahány darab van készleten a termékből (általában egy darab).
A mennyiség melletti „KOSÁRBA RAKOM” gombra kattintva a termék a virtuális kosárba kerül.
Amikor a termék a kosarába került, megjelenik egy információs ablak, ami arról tájékoztat, hogy
a termék elhelyezésre került a virtuális kosarában. A kosárban lévő termékeket az oldal jobb
felső részében található kis táska alakú ikonra kattintva tekintheti meg. A „KOSÁR FRISSÍTÉSE”
gombra kattintva módosíthatja a termék mennyiségét a kosárban, illetve itt is lehetősége van
törölni azt az „X” gombbal. Ezután újra a „KOSÁR FRISSÍTÉSE” gombbal tudja menteni a
módosításait. A „VÁSÁRLÁS FOLYTATÁSA” gombra kattintva visszakerül a termékekhez, és
tovább tud böngészni köztük.
A „TOVÁBB A VÉGLEGESÍTÉSHEZ” gombbal arra az oldalra kerül, ahol ki tudja választani a
szállítási és fizetési módot, valamint meg tudja adni adatait, beleértve a számlázási és fizetési
adatait, és a szállítás követéséhez szükséges eléretőségeit. A vásárlás történhet vendégként a
szállításhoz szükséges adatok megadásával vagy regisztrált felhasználók esetén bejelentkezés
alapján.
Az adatvédelmi tájékoztató elolvasása után szükséges bejelölni a nyilatkozat melletti gombot,
miszerint elolvasta és elfogadta az abban foglaltakat, és tudomásul veszi, hogy megrendelése
fizetési kötelezettséget von maga után.
A „MEGRENDELÉS ELKÜLDÉSE” gombra kattintva elküldi megrendelését.
A szerződés létrejötte:
Vásárló a Webshop-ban a „TERMÉKEK” menüpont alatt böngészhet a termékek között. A
kategória majd a termék nevére kattintva eljut a megrendelni kívánt termék adatlapjára, ahol
annak részletes jellemzőiről, áráról, valamint rendelkezésre állásáról lehet tájékozódni. Itt
kiválaszthatja a kívánt kiszerelést a „Méret” címszó alatti legördülő listából és a mennyiséget a
„Mennyiség” címszó alatt. Itt + és – jellel tudja növelni vagy csökkenteni a termék mennyiségét.
Az utánrendelhető termékeknél (pl. kerámia bútorgombok) a mennyiség csak a raktárkészletnek
megfelelő darabszámig növelhető, ha ennél többet szeretne rendelni, vegye fel a kapcsolatot a
Webshoppal. Az egyedi termékeknél (pl. bútorok) is csak addig a darabszámig növelhető a
mennyiség, ahány darab van készleten a termékből (általában egy darab).
A mennyiség melletti „KOSÁRBA RAKOM” gombra kattintva a termék a virtuális kosárba kerül.
Amikor a termék a kosarába került, megjelenik egy információs ablak, ami arról tájékoztat, hogy
a termék elhelyezésre került a virtuális kosarában. A kosárban lévő termékeket az oldal jobb
felső részében található kis táska alakú ikonra kattintva tekintheti meg. A terméktől jobbra
található „X” gombra kattintva a terméket törli a kosárból. A „KOSÁR FRISSÍTÉSE” gombra
kattintva módosíthatja a termék mennyiségét a kosárban, illetve itt is lehetősége van törölni azt
az „X” gombbal. Ezután újra a „KOSÁR FRISSÍTÉSE” gombbal tudja menteni a módosításait. A
„VÁSÁRLÁS FOLYTATÁSA” gombra kattintva visszakerül a termékekhez, és tovább tud
böngészni köztük.
A „TOVÁBB A VÉGLEGESÍTÉSHEZ” gombbal arra az oldalra kerül, ahol ki tudja választani a
szállítási és fizetési módot, valamint meg tudja adni adatait, beleértve a számlázási és fizetési
adatait, és a szállítás követéséhez szükséges eléretőségeit. A vásárlás történhet vendégként a
szállításhoz szükséges adatok megadásával vagy regisztrált felhasználók esetén bejelentkezés
alapján.
Az adatvédelmi tájékoztató elolvasása után szükséges bejelölni a nyilatkozat melletti gombot,
miszerint elolvasta és elfogadta az abban foglaltakat, és tudomásul veszi, hogy megrendelése
fizetési kötelezettséget von maga után.
A „MEGRENDELÉS ELKÜLDÉSE” gombra kattintva elküldi megrendelését.
Miután a Vásárló elküldte megrendelését, azt legkésőbb 48 órán belül automatikus emailben
visszaigazoljuk, amely automatikus email megerősíti, hogy a Webshop megkapta az elküldött
megrendelést. Az adás-vételi szerződés Vásárló és Webshop között az automatikus email
megérkezésével jön létre. A szerződés elektronikus formában jön létre és nem kerül iktatásra.
A Vásárló mentesül az adás-vételi szerződés alól, ha késedelem nélkül (48 órán belül) nem
kapja meg a Webshoptól az elküldött rendelésére vonatkozó visszaigazoló emailt.
Ha a Vásárló a visszaigazoló emailben szereplő adatok tekintetében hibát vesz észre, azt 1
munkanapon belül email-ben köteles jelezni a Webshop felé, a nem kívánt rendelések
teljesítésének elkerülése érdekében.
Minden, a webshopban leadott megrendelés elektronikus úton megkötött szerződésnek minősül,
amelyre a polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, az elektronikus kereskedelmi
szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes
kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvényben foglaltak irányadóak. A szerződés a fogyasztó és a
vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014 (II.26.) Korm. rendelet
hatálya alá tartozik, és szem előtt tartja a fogyasztók jogairól szóló Európai Parlament és a
Tanács 2011/83/EU irányelvének rendelkezéseit.
Fizetési módok:
A webshopban három fizetési mód közül lehet választani:
● banki átutalás
● utánvét (csomagautomatába történő szállítás esetén bankkártyával, házhozszállítás
esetén készpénzben vagy bizonyos esetekben bankkártyával a futárnál – ez utóbbiról
minden esetben a szállító tájékoztatja előzetesen a kiszállítás várható időpontjáról
értesítő SMS-ben)
● bankkártyával a Barion rendszerén keresztül (Az online bankkártyás fizetések a Barion
rendszerén keresztül valósulnak meg. A bankkártya adatok a kereskedőhöz nem jutnak
el. A szolgáltatást nyújtó Barion Payment Zrt a Magyar Nemzeti Bank felügyelete alatt
álló intézmény, engedélyének száma: H-EN-I-1064/2013.)
Árak és szállítás:
A Webshopban a termékek mellett feltüntetett ár magyar forintban értendő. A szállítási költséget
a termék ára nem tartalmazza. Az ár a megrendeléskor érvényes ár.
A kiszállítás kizárólag Magyarország területén történik, a FOXPOST segítségével. Ez történhet
csomagterminálba, de kérhető házhoz szállítás is. Szállítási idő a megrendeléstől számított 1-2
munkanap. Készlethiány esetén és a karácsonyi ünnepek előtti időszakban ez az idő 1-2 hétre
módosulhat.
Szállítási költségek:
A Webshopban történő megrendelések esetén csomagautomatába 799 Ft, utánvéttel 999 Ft.
Házhoz kis kiszerelés esetén (maximum 4 db) 1399 Ft illetve nagy kiszerelés esetén (maxiumum
6 db) 1999 Ft a szállítási költség. Házhozszállítás utánvéttel kis kiszerelés esetén 1899 Ft, nagy
kiszerelés esetén 2490 Ft. Ezek a szállításon túl tartalmazzák a csomagolás díját is.
Kivételes esetben előfordulhat, hogy magasabb szállítási díjat kell a Webshopnak kiszámláznia
(nagyobb mennyiség, illetve bútorok esetében). Ilyen esetben a Webshop a díjról részletes
kimutatást készít és arra a megrendelés teljesítése előtt felhívja a Vásárló figyelmét.
Személyes átvételre (díjtalan) is lehetőség van Szegeden, a Makkos-erdő sor 22. szám alatt
előzetes egyeztetés szerint!
Amennyiben a Webshopnak a megrendelést követően technikai vagy logisztikai okokból több
lépésben kell a megrendelést kiszállítania, a szállítási költségeket természetesen csak egyszer
kerülnek felszámításra.
Ha a Vásárló sérülést tapasztal a terméken vagy a csomagoláson, az átvétel során, a
sérülésekről a kiszállítást végző személytől kérnie kell jegyzőkönyv felvételét. Amennyiben az
átvételkor láthatóan sérült a csomagolás vagy a termék, és a sérülés az áru átvételét
megelőzően keletkezett, a termék visszavételét a Webshop díjmentesen biztosítja. Az átvételt
követően észlelt sérülésért a Webshop felelősséget nem vállal!
Elállási jog:
Vásárló jogosult a megvásárolt termék(ek) megrendelésétől kezdve, az átvételétől számított 14
napig a szerződéstől indoklás nélkül elállni. Az elállási szándékát Vásárló köteles a Webshop
üzemeltetője részére az elállási időszak alatt eljuttatni. Ez történhet a vonatkozó jogszabályban
meghatározott elállási nyilatkozat-minta útján vagy az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozatával.
A nyilatkozat-minta a következő linkről tölthető le:
http://fogyasztovedelem.kormany.hu/sites/default/files/elallasi_felmondasi_nyilatkozatminta.doc
Ha a Vásárló határidőn belül nem küldi el elállási nyilatkozatát, úgy nem teljesítette az elállási jog
gyakorlásához szükséges feltételeket, így a szerződés továbbra is hatályban marad. Postai úton
történő jelzés esetén az ajánlott küldeményként feladott levél postára adásának dátuma,
elektronikus úton küldött levél esetén a küldés ideje a határidő számítás alapja.
Vásárló elállás esetén a megrendelt terméket köteles haladéktalanul, de legkésőbb az elállás
közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni a Webshop üzemeltető címére. Ha a fogyasztó
nem a legkevésbé költséges (csomagautomata), a szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozást
választja, elállás esetén az ebből adódó többletköltséget Webshop nem köteles megtéríteni.
A vásárlástól történő elállás esetén, Webshop az elállásról való tudomásszerzést követően
legkésőbb 14 napon belül Webshop üzemeltető visszatéríti a fogyasztó által kifizetett teljes
vételárát. Üzemeltető jogosult a visszatérítést mindaddig visszatartani, amíg vissza nem kapta a
terméket.
A visszatérítés során az eredeti ügylet során alkalmazott fizetési móddal egyező fizetési módot
alkalmaz a Webshop kivéve, ha Fogyasztó más fizetési mód igénybevételéhez kifejezetten a
hozzájárulását adja; e visszatérítési mód alkalmazásából kifolyólag Vásárlót semmilyen
többletköltség nem terheli.
Vásárló az elállási jogát kizárólag sértetlen termék esetében gyakorolhatja. A Webshop
követelheti a termék jellegének, tulajdonságainak megállapításához szükséges használatot
meghaladó használatból eredő értékcsökkenés, illetve ésszerű költségeinek megtérítését a
Vásárlótól.
Az elállási jog nem áll fent a kivételszabály alá tartozó termékeknél, pl. egyedi, a fogyasztó
kifejezett kérésére előállított termék (pl. bútor).
Workshopra vásárolt helyjegy esetében amennyiben a Vásárló a Workshop időpontját megelőző
10 napon belül lemondja a részvételt, úgy kérheti a részvételi díj visszatérítését, egyéb esetben
erre nincs lehetőség. A megvásárolt helyjegy átruházható más személyre. Amennyiben a
Workshop nem elegendő jelentkező esetén elmarad, Vásárló szintén kérheti a részvételi díj
visszatérítését. Ha a Szervező hibáján kívül marad el a Workshop (pl. a helyszínt biztosító
hibájából, vírushelyzeti szabályozás, vis maior, stb. miatt), a részvételi díjat nem lehet
visszaigényelni, viszont egy későbbi időpontban felhasználható a megvásárolt helyjegy
ugyanazon vagy bármely másik helyszínen tartandó megegyező árú Workshopon.
Amennyiben kérdés merül fel az elállási jogra vonatkozóan, a Webshop Üzemeltetője elérhető a
fenti elérhetőségek valamelyikén.
Kellékszavatosság, jótállás:
ALAPFOGALMAK
Hibás teljesítés
Az új Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:157. §-ának hibás teljesítésre vonatkozó főszabálya szerint a
kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a
szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.
Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte,
vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett. Fontos szabály, hogy fogyasztó és
vállalkozás közötti szerződésben semmis az a kikötés, amely vonatkozó törvényi fejezetnek a
kellékszavatosságra és a jótállásra vonatkozó rendelkezéseitől a fogyasztó hátrányára tér el.
Az új Ptk. is ismeri a hibás teljesítési vélelem fogalmát, ami azt jelenti, hogy fogyasztó és
vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig
vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a
teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba
jellegével összeegyeztethetetlen.
Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hat hónapon belül felismert hiba esetén a bizonyítás
terhe a vállalkozást terheli.
Kellékszavatosság
A kellékszavatosság lényegében azt jelenti, hogy bármilyen termék eladásáról is legyen szó, a
kötelezett (a termék eladója, a szolgáltatásnyújtást teljesítő fél) a termék
hibájáért(pontosabban: a vásárláskor a termékben már meglévő hiba-ok miatt bekövetkező
hibáért) kellékszavatossági felelősséggel tartozik.
Az adásvételi szerződésekben az eladói pozícióban lévő fél ezen felelősségét csakis a termék
olyan hibája alapozza meg, amely hibának az oka már megvan a termékben a vásárlás
pillanatában is, csak akkor még nem felismerhető (ezért nevezik rejtett vagy gyártási hibának).
Az eladó kellékszavatossági felelőssége objektív, vagyis független attól, hogy tudta-e, hogy
hibában (pontosabban hiba-okban) szenvedő terméket adott el, vagy sem, tehát a jóhiszemű
eladó is felel a hibás teljesítésért a vevővel szemben. (A rosszhiszeműség a vevő esetleges
kártérítési igényének érvényesítése szempontjából releváns körülmény.)
Termékszavatosság
Az új Ptk. vezette be a termékszavatosság fogalmát, ami azt jelenti, hogy a vállalkozás által
fogyasztónak eladott ingó dolog (azaz a termék) hibája esetén
a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás
megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket
cserélje ki.
A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba
hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott
leírásban szereplő tulajdonságokkal.
A gyártó csak akkor mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy
● a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy
forgalmazta;
● a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása
szerint nem volt felismerhető; vagy
● a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére
vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli.
Közlési és igényérvényesítési határidők
A Ptk. szerint a fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval
közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül
közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó felelős.
A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított
két évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.
Termékszavatosság tulajdonosváltozás esetén
A termékszavatossági jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos
érvényesítheti a gyártóval szemben.
Jótállás
A jótállás – hétköznapi és közismert nevén „garancia” – azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél
(eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi
kifogás esetén
a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után,
jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése
miatt keletkezett.
A jótállásnak két fajtája van:
● a jogszabályon alapuló, ún. kötelező jótállás, és
● a felek megállapodásán alapuló, ún. szerződéses jótállás.
Utóbbi esetben nem egy jogszabály kötelezi bizonyos termékek eladása esetén az eladó felet
jótállás vállalására, hanem erre önként – jól felfogott piaci érdekből – kerül sor.
Jótállási jogosultság tulajdonosváltozás esetén
Az új Ptk. szerint a jótállásból eredő jogokat a dolog tulajdonjogának átruházása esetén az új
tulajdonos érvényesítheti a jótállást vállaló kötelezettel szemben.
A jótállási igény érvényesítése
A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető.
Kötelező jótállás esetén ez egy év, szerződéses jótállásnál a jótállást keletkeztető
jognyilatkozatban rögzített határidő az irányadó.
Ha a jótállásra kötelezett kötelezettségének a jogosult felhívására – megfelelő határidőben –
nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon
belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E határidő elmulasztása
jogvesztéssel jár. A jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok
gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A jogosult a választott kellékszavatossági jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott
költséget köteles a kötelezettnek megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a kötelezett adott okot, vagy
az áttérés egyébként indokolt volt.
SZAVATOSSÁGI JOGOK
A szavatossági jogok sorrendje
Akár szavatosságra, akár jótállásra „hivatkozik” is a vevő hibás teljesítés esetén, őt az új Ptk.
6:159. § (2) bekezdése rendelkezése alapján négyféle ún. szavatossági jog illeti meg: a
kijavítás / a kicserélés / az árleszállítás / a vételár-visszatérítési igény(ún. elállás). Tehát
kiemelten fontos, hogy kellékszavatossággal kapcsolatos, valamint a kötelező jótállás hatálya alá
tartozó termék esetén felmerülő minőségi kifogás alkalmával is ugyanez a négyféle jogosultság
illeti meg a fogyasztót.
Az új Ptk. szerint olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal
tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. Kellékszavatossági
igénye alapján a jogosult választása szerint
● kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog
teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek – másik kellékszavatossági igény
teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe
véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a
kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
● az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére
maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a
kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a törvényben
foglaltak szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz
vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Az új Ptk. is tartalmazza azt a szabályt, miszerint jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs
helye. A törvény rögzíti, hogy a kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a jogosult
által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit
kímélve kell elvégezni.
Ki viseli a költségeket?
Az új Ptk. 6:166. §-a szerint a szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a
kötelezettet – tehát a vállalkozást – terhelik. Kivétel az az eset, ha a dolog
meghibásodásában a jogosultat terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is
közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása
arányában a jogosult köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel
rendelkezett, vagy ha a kötelezett e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.
Milyen határidőn belül reklamálhatunk?
Az új Ptk. főszabálya szerint a jogosult kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától
számított egy év alatt évül el. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén azonban a
szavatossági idő hosszabb: a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától
számított két év alatt évül el.
Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb
elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben
sem köthető ki érvényesen.
Ha a szerződés alapján szolgáltatott dolog ingatlan, a kellékszavatossági igény a teljesítés
időpontjától számított öt év alatt évül el.
Fontos szabály, hogy nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely
alatt a jogosult a dolgot rendeltetésszerűen nem tudja használni.
A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény
elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás
következményeként új hiba keletkezik.
Melyek azok az esetek, amikor az eladót nem terheli szavatossági kötelezettség?
Az új Ptk. 6:157. § (1) bekezdésében meghatározott rendelkezések tartalmazzák a szavatossági
felelősség alóli mentesülés eseteit, miszerint a mentesülésre két esetben kerülhet sor:
● ha a hibát a jogosult a szerződéskötés időpontjában ismerte;
● ha a hibát a jogosultnak a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
Fontos, hogy az eladónak csakis a vevő által ismert hiba vonatkozásában nincs
kellékszavatossági felelőssége – és csak az ilyen jellegű hibákra mondják jogszerűen az
eladók, hogy ezekre nincs szavatosság (és nem lehet emiatt a terméket pl. kicseréltetni).
A kereskedők gyakran megkísérlik a hibás teljesítésért való felelősséget jogellenesen kizárni
azzal a hivatkozással, hogy az akciós vagy leértékelt árura – mint egészre – nem jár
szavatosság, illetőleg garancia. A vonatkozó jogi előírások alapján azonban leértékelt (akciós)
termékkel kapcsolatban is van helye minőségi kifogásnak a termék azon részére
vonatkozóan, amely nem volt hibás, vagy hibás volt, de erről a fogyasztó nem tud(hat)ott.
Amennyiben utóbb a vevő a tájékoztatás körén kívül eső hiba miatt viszi vissza a terméket a
boltba, úgy kifogását intézni kell, és jogszerűtlen elutasítani az igényét arra hivatkozással, hogy
„leértékelt árura nincs szavatosság”. Példa: ha a mázsérülés miatt leértékelt agyagcserepet
annak szétmállása miatt viszi vissza a vevő, úgy kifogását intézni kell, és a szétmállás miatt –
amely olyan hiba, ami a rendeltetésszerű használatot kizárja – megilletik őt a szavatossági jogok.
Természetesen nincsen akadálya annak, hogy a kereskedő kizárja felelősségét a termék
esztétikai hibája miatt, de amennyiben az ilyen esztétikai sérülés miatt akciósan (leértékelve)
vásárolt új számítógép valamelyik részegysége a rendeltetésszerű használat során tönkremegy,
úgy a fogyasztó emiatti minőségi kifogását alapozhatja a Ptk-ra vagy a kötelező jótállásra,
függetlenül attól, hogy az esztétikai sérülés miatt leértékelt áron vásárolta a gépet.
Ki mikor mit bizonyít?
Lényeges különbség van a bizonyítási kötelezettség terén a két jogintézmény között. A jótállás
körében – a jótállás mindkét fajtájának teljes időtartama alatt – a jótállásra kötelezett (az eladó)
csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után (tehát
például a vevő általi nem rendeltetésszerű használat miatt) keletkezett.
Ezzel szemben a szavatosság körében fő szabály szerint a vásárló köteles bizonyítani „igazát”,
vagyis azt, hogy a hiba oka már a vásárláskor megvolt a termékben és a hibát nem a vevői
rendeltetésellenes használat okozta. Szavatosságnál azonban fontos, a fogyasztói
szerződésekre irányadó – és a fő szabály alól kivételt képező – szabály, miszerint a teljesítéstől
számított 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell (úgy kell tekinteni), hogy a hiba
oka már a tejesítés időpontjában is megvolt. Ennek értelmében az első hat hónapban jelentkező
kellékhiány miatti felelősség alól az eladó fél csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy az
eladáskor a termék hibátlan volt, tehát a hiba oka a teljesítés után, a termék nem
rendeltetésszerű használata miatt keletkezett.
Tehát a jótállás teljes időtartama és a szavatossági idő első 6 hónapja alatt egyaránt a
kötelezettet (az eladót) terheli a bizonyítás, azaz csak akkor mentesül a felelősség alól, ha
bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Kiemelendő azonban, hogy csakis a Ptk. szerinti fogyasztói szerződésekre áll ez a vélelem
szavatosság esetén, így a Ptk. alapján fogyasztónak nem minősülő vevőre nem vonatkozik ez a
szabály. Ahhoz ugyanis, hogy a teljesítést követő 6 hónapon belül felismert hiba esetén a
fogyasztónak nem minősülő vevő sikeresen érvényesíthesse a szavatossági jogait, bizonyítania
kell, hogy a hiba oka már a teljesítéskor megvolt.
Kivétel a kivétel alól, vagyis nem irányadó a hivatkozott vélelem, tehát bizonyítás terheli mégis a
fogyasztót a szavatosság első 6 hónapjában is, amennyiben a vélelem a dolog természetével,
vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.
Tájékoztató a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 3. melléklete alapján:

  1. Kellékszavatosság
    Milyen esetben élhet Ön a kellékszavatossági jogával?
    Ön a Webshop hibás teljesítése esetén a vállalkozással szemben kellékszavatossági igényt
    érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.
    Milyen jogok illetik meg Önt kellékszavatossági igénye alapján?
    Ön – választása szerint-az alábbi kellékszavatossági igényekkel élhet:
    Kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha az ezek közül az Ön által választott igény teljesítése
    lehetetlen vagy a vállalkozás számára más igénye teljesítéséhez képest aránytalan
    többletköltséggel járna. Ha a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy
    igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy a hibát a vállalkozás költségére Ön is
    kijavíthatja, illetve mással kijavíttathatja vagy – végső esetben – a szerződéstől is elállhat.
    Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Ön
    viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a vállalkozás adott okot.
    Milyen határidőben érvényesítheti Ön kellékszavatossági igényét?
    Ön köteles a hibát annak felfedezése után haladéktalanul, de nem később, mint a hiba
    felfedezésétől számított kettő hónapon belül közölni. Ugyanakkor felhívom a figyelmét, hogy a
    szerződés teljesítésétől számított két éves elévülési határidőn túl kellékszavatossági jogait már
    nem érvényesítheti. Használt dolog esetén ez a határidő legfeljebb egy év.
    Kivel szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét?
    Ön a vállalkozással szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét.
    Milyen egyéb feltétele van kellékszavatossági jogai érvényesítésének?
    A teljesítéstől számított hat hónapon belül a kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba
    közlésén túl nincs egyéb feltétele, ha Ön igazolja, hogy a terméket, illetve a szolgáltatást a
    Webshop nyújtotta. A teljesítéstől számított hat hónap eltelte után azonban már Ön köteles
    bizonyítani, hogy az Ön által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.
  2. Termékszavatosság
    Milyen esetben élhet Ön a termékszavatossági jogával?
    Ingó dolog (termék) hibája esetén Ön – választása szerint – az 1. pontban meghatározott jogát
    vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet.
    Milyen jogok illetik meg Önt termékszavatossági igénye alapján?
    Termékszavatossági igényként Ön kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti.
    Milyen esetben minősül a termék hibásnak?
    A termék akkor hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi
    követelményeknek vagy pedig, ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő
    tulajdonságokkal.
    Milyen határidőben érvényesítheti Ön termékszavatossági igényét?
    Termékszavatossági igényét Ön a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított két éven
    belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti.
    Kivel szemben és milyen egyéb feltétellel érvényesítheti termékszavatossági igényét?
    Termékszavatossági igényét kizárólag az ingó dolog gyártójával vagy forgalmazójával szemben
    gyakorolhatja. A termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén Önnek kell
    bizonyítania.
    A gyártó (forgalmazó) milyen esetben mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól?
    A gyártó (forgalmazó) kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha
    bizonyítani tudja, hogy:
    – a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba, vagy
    – a hiba a tudomány és a technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt
    felismerhető vagy
    – a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
    A gyártónak (forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő egy okot bizonyítania.
    Felhívom figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és termékszavatossági igényt
    egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet. Termékszavatossági igényének
    eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt termékre, illetve kijavított részre
    vonatkozó kellékszavatossági igényét a gyártóval szemben érvényesítheti.
  3. Jótállás
    Milyen esetben élhet Ön a kellékszavatossági jogával?
    Hibás teljesítés esetén szerződés/a megfelelő jogszabályok alapján a Webshop jótállásra
    köteles.
    Mikor mentesül a vállalkozás a jótállási kötelezettsége alól?
    A vállalkozás jótállási kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a
    hiba oka a teljesítés után keletkezett.
    Felhívom a figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási igényt, illetve
    termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet,
    egyébként viszont Önt a jótállásból fakadó jogok az 1. és a 2. pontban meghatározott
    jogosultságoktól függetlenül megilletik.
    Panaszkezelés:
    Amennyiben Vásárlónak panasza van a szerződéssel vagy annak teljesítésével kapcsolatban,
    úgy panaszát szóban (az üzletben személyesen, vagy telefonon) közölheti. A szóbeli panasz
    azonnali kivizsgálásra és szükség szerint orvosolásra kerül. Ha a fogyasztó a panasz
    kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a
    panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul jegyzőkönyvet vesz fel és annak
    másolati példányát átadja a fogyasztónak (személyesen közölt szóbeli panasz esetén), illetve
    megküldi a fogyasztónak.
    A fogyasztó a fenti e-mail címen, vagy levél útján közölt írásbeli panaszát a vállalkozás – ha az
    Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik – a beérkezését
    követően harminc napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni és intézkedni annak
    közlése iránt. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles.
    A fogyasztó panaszának elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban
    tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület
    eljárását kezdeményezheti.
    Ha Vásárló a panasz kezelésével nem ért egyet, ebben az esetben panaszával a következő
    hatóságokhoz, testületekhez fordulhat:
    A fogyasztóvédelmi hatóságok listája megtalálható a https://jarasinfo.gov.hu weboldalon.
    A vállalkozó székhelye szerinti illetékes fogyasztóvédelmi hatóság:
    Csongrád Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség
    Levelezési cím: 6721 Szeged, Tisza L. krt. 11.
    Ügyfélszolgálat címe: 6701 Szeged, PF: 12.
    Telefonszám: +36 62 541 737
    E-mail: fvf@fvf.csmkh.hu
    A békéltető testületek listája itt található: http://www.fogyasztovedelem.kormany.hu/node/8579
    A vállalkozó székhelyes szerinti illetékes békéltető testület:
    Csongrád Megyei Békéltető Testület
    Cím: 6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.
    Kamarai kapcsolattartó: Jerney Zoltán
    Telefon: +36-62/554-250/118
    Fax: +36-62/426-149
    E-mail: bekelteto.testulet@csmkik.hu
    Online vitarendezési platform jogviták rendezéséhez:
    ODR link: https://ec.europa.eu/consumers/odr
    Vállalkozót a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.
    Jelen Általános Szerződési Feltételek hatályba lépésének ideje: 2018. 07.01.
    Utolsó módosítás: 2019.03.26.